Over Atlas Jeugdhulp Atlas Jeugdhulp is sinds 2018 actief binnen de Jeugd GGZ (diagnostiek en behandeling) en Ambulante Gezinsbegeleiding (systeemgerichte opvoedondersteuning). Actief sinds 2018 Korte wachttijden maximaal 4-6 weken Werkzaam binnen de regio’s: Lekstroom en Rivierenland. Meer over Atlas Jeugdhulp
Advies en maatwerk Wij denken graag mee Graag denken we met u mee of de zorgvraag passend is bij ons zorgaanbod. U kunt hiervoor contact opnemen met onze backoffice en vragen naar ons spreekuur. We staan u graag te woord en geven indien gewenst professioneel advies. Contact opnemen
Wij staan voor korte wachttijden Bij Atlas willen wij er zo snel mogelijk kunnen zijn voor kinderen en jongeren die dit nodig hebben. Bekijk hier de actuele wachttijden
7 redenen om bij Atlas Jeugdhulp te werken Werken bij een jonge, ondernemende organisatie die sterk groeit Groot worden door klein te blijven Ruimte voor meedenken Wij staan voor korte wachttijden en korte behandeltrajecten Innovatieve organisatie die oog heeft voor haar medewerkers Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling CAO Jeugdzorg Bekijk vacatures
Begeleidingsplan Nadat u uw kind heeft aangemeld volgt er een kennismakingsgesprek bij u thuis. We stellen samen met u een begeleidingsplan op met op uw gezin afgestemde doelen. Het traject bestaat uit drie fases; kennismakingsfase, veranderingsfase en afrondingsfase.
Aanmelding en screening Aanmelden kan digitaal via de website. De aanmelding kunnen ouders zelf doen, maar kan ook via een sociaal professional gedaan worden. Het is wenselijk om vooraf aan de aanmelding contact te hebben gelegd met het sociale team in uw gemeente. Dit omdat de beschikking voor onze gezinsbegeleiding via de gemeente aangevraagd moet worden. Wanneer een sociaal professional vragen heeft met betrekking tot een aanmelding of wil overleggen is hier ook altijd mogelijkheid toe. Via het algemene nummer van Atlas Jeugdhulp 088-3210111 kan er dan contact gelegd worden. Wanneer de aanmelding compleet is zal er een screening plaatsvinden. Wanneer er vragen zijn vanuit het team zal er contact opgenomen worden met u als gezin of met de sociaal professional. Wanneer er zicht is op een startmoment zal er contact gelegd worden met u om een kennismaking in te plannen. Dit vindt bij u thuis plaats en daar waar het wenselijk is verzoeken wij ook de sociaal professional om aan te sluiten.
Begeleidingsfases De begeleiding bestaat uit drie verschillende fases: Kennismakingsfse Veranderingsfase Afsluitingsfase / verlenging Kennismakingsfase Tijdens dit kennismakingsgesprek zal er vooral gesproken worden over de huidige stand van zaken, waar loopt het gezin tegenaan? Wat zouden ze willen bereiken? En welke doelen er gesteld worden. Na de eerste kennismaking zal er een bredere kennismakingsperiode plaatsvinden. Qua tijdsbestek verschilt dit per gezin/persoon. Er zullen wekelijkse huisbezoeken ingepland worden, passend bij de beschikking en bij de vraag van het gezin. Er wordt een start gemaakt met het opstellen van het begeleidingsplan. Veranderfase Wanneer er sprake is van vertrouwen kan er overgegaan worden naar de volgende fase, de veranderingsfase. In deze fase wordt er gewerkt aan de doelen, op een manier die passend is bij elk individueel gezinslid. Ook de duur van deze fase kan bij elk gezinssysteem verschillen. Dit kan verschillen tussen 3 maanden tot bijv. 1,5 jaar. Tijdens het hulpverleningsproces zullen er regelmatig oudergesprekken plaatsvinden of multidisciplinaire overleggen op bijv. school of met de sociaal professional. Afsluitingsfase / verlenging Wanneer de uitgeschreven tijd van de beschikking, voor 2,5 maand, van verstrijken, zal er een evaluatiemoment plaatvinden. Tijdens dit moment zal er gesproken worden over het wel of niet voortzetten van de ambulante gezinsbegeleiding. Wanneer er vraag is naar vervolg dan zal er bij de gemeente een verlengingsverzoek samen met ouders worden ingediend. Het begeleidingsplan wordt geëvalueerd en ondertekend, het vervolg is bij ouders duidelijk: verlengen of afsluiten. Wanneer de ondersteuning voldoende resultaat heeft geboekt en ouders hebben er vertrouwen in om weer zelfstandig verder te gaan, dan gaan wij de afsluitingsfase in. Tijdens de afsluitingsfase is het vooral veel herhalen met als doel dat ouders en kinderen het vertrouwen in zichzelf uitbouwen. Daarnaast vult de cliënt ook een tevredenheidsonderzoek in. Wanneer de ondersteuning vanuit het ambulante team wel passend is, maar nog onvoldoende verandering heeft gebracht zullen de werkers samen met de ouders een verlenging aanvragen. Hierbij moet het begeleidingsplan geëvalueerd en ondertekend aangeleverd worden en een verlengingsverzoek aangevraagd worden.
Het team Het team bestaat uit enthousiaste ambulante gezinsondersteuners. Binnen het team zijn verschillende expertises aanwezig. Wij hebben verschillende opleidingsachtergronden en wij zijn gericht om de meest passende ondersteuning te bieden in het gezin. Wij bieden maatwerk, kijken waar de ondersteuningsvraag ligt en gaan samen met het gezin op zoek naar de vorm van ondersteuning die het beste aansluit bij de hulpvraag. Benieuwd naar ons team? Bekijk onze medewerkers hier.